بررسی عملکرد اپلیکیشن‌های محبوب روی پلتفرم HMS هواوی

اگر در یک سال گذشته اتفاقات دنیای فناوری را دنبال کرده باشید، احتمالا از تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا علیه هواوی مطلع هستید؛ تحریمی که به‌موجب آن شرکت نامدار چینی از هرگونه ارتباط تجاری با شرکت‌ها و مؤسسه‌های آمریکایی، به‌ویژه گوگل، مگر در شرایطی خاص و با مجوزهای موقتی، منع شد.

محدودیت‌های اِعمال‌شده‌ی ایالات متحده باعث شد گروه هواوی از سال گذشته نتواند گوشی‌های هوشمند جدیدش را با سرویس‌های موبایل گوگل عرضه کند؛ البته در این بازه، چینی‌ها چند گوشی قدیمی خود را با تغییراتی جزئی و نام‌های متفاوت مجددا وارد بازارهای مختلف دنیا، ازجمله بازار کشورمان کردند. از بین محصولات یادشده می‌توان به P30 Pro New Edition‌ از هواوی موبایل و آنر ۹ ایکس از آنر اشاره کرد.

HMS؛ راهکار جایگزین هواوی برای سرویس‌های گوگل

در بسیاری از بازارها، سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) بخشی حیاتی از گوشی‌های هوشمند اندروید به‌شمار می‌آید و بسیاری از اپ‌ها و API‌ها و سرویس‌های ابری گوگل همچون گوگل‌مپ، گوگل‌درایو، یوتیوب، گوگل‌فتوز، فروشگاه پلی‌استور و گوگل‌کروم را دربرمی‌گیرد. بنابراین با محدودیت‌های اِعمال‌شده، محصولات جدید هواوی از یک سو از سرویس‌های گوگل بی‌بهره هستند و از سوی دیگر در اجرای اپلیکیشن‌های جانبی متکی ‌به GMS با مشکل مواجه می‌شوند. راهکار هواوی برای جبران این کاستی، راهکار اختصاصی خود، موسوم به HMS‌ است.

HMS یا Huawei Mobile Services مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها نظیر مرورگر هواوی و فروشگاه اپلیکیشن AppGallery و حساب کاربری Huawei ID را دربرمی‌گیرد که به‌خودی‌خود از سال‌ها پیش دردسترس قرار داشته‌اند؛ اما اکنون هواوی با هدف رفع وابستگی دستگاه‌هایش به سرویس‌های گوگل، بیشتر روی آن‌ها تمرکز کرده است.

صرف‌نظر از جنبه‌ی کاربرمحور‌ HMS، هواوی مجموعه‌ی ابزارها و سرویس‌های موردنیاز توسعه‌دهندگان نظیر کیت‌های نقشه، پوش‌نوتیفیکیشن، موقعیت و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را با عنوان HMS Core دراختیارشان قرار می‌دهد. چینی‌ها برای جلب توجه توسعه‌دهندگان و گسترش روزافزون HMS‌ وعده‌ی سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد‌دلاری نیز داده‌اند. هواوی با انتشار بیانیه‌ای در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۰ مدعی شد هم‌اینک ۱٫۳ میلیون توسعه‌دهنده به برنامه‌ی HMS ملحق شده‌اند و افزون‌بر ۵۵ هزار اپلیکیشن نیز با پلتفرم HMS Core یکپارچه شده‌اند. 

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری هواوی برای توسعه‌ی HMS

دسامبر سال گذشته، هواوی نسخه‌ی بتای عمومی اول HMS و HMS Core را پیش از هر کشور دیگری در چین منتشر کرد، بعدها میت ۳۰ پرو مبتنی‌بر HMS‌ به‌صورت محدود در بازار اسپانیا و اندونزی روانه‌ی بازار شد. حال پس از گذشت حدود ۶ ماه، نوبت به بازار کشورمان رسیده است تا رسما پذیرای Huawei Y7p، نخستین گوشی‌ هواوی با سرویس‌های HMS باشد. 

AppGallery مانند گذشته برای کاربران منطقه‌ی ایران دردسترس نیست؛ اما می‌توان با انتخاب منطقه‌ای دیگر، به‌نوعی این محدودیت را دور زد. براساس تجربه‌ی ما، حتی فقدان AppGallery نیز تفاوتی در تجربه‌ی کاربری ایجاد نمی‌کرد؛ زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی و محبوب همچون توییتر و مایکروسافت اج و اینستاگرام در فروشگاه هواوی موجود نیستند. ظاهرا خود هواوی نیز از مسائل فعلی فروشگاه AppGallery‌ آگاهی کامل دارد؛ چراکه‌ هم‌اکنون برای جبران محدودیت‌های موجود، با فروشگاه‌های اپلیکیشن متفاوتی همکاری کرده و در این نیز کافه‌بازار را پیشنهاد می‌کند. 

هواوی برای راهنمایی کاربران ایرانی و آشناکردن آن‌ها با HMS، وب‌سایتی راه‌اندازی کرده است و در زمان فروش Y7p نیز، فقدان سرویس‌های گوگل را به کاربر اطلاع می‌دهد. در وب‌سایت یادشده چگونگی نصب تعدادی از اپ‌های محبوب روی دستگاه‌های مبتنی‌بر HMS آموزش داده می‌شود. براساس ادعای هواوی، هم‌اکنون HMS از ۲۰۰ اپلیکیشن و بازی محبوب کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند و حتی درصورت تمایل خریداران، این اپ‌ها به‌رایگان روی دستگاه نصب می‌شود. روابط‌عمومی هواوی در‌این‌باره به زومیت گفت: «از مدت‌ها پیش مذاکره با توسعه‌دهندگان داخلی برای انتشار نسخه‌ی HMS اپ‌هایشان نیز آغاز شده است».

هواوی برای ترغیب توسعه‌دهندگان ایرانی به‌منظور پیوستن به دنیای HMS تلاش می‌کند

در وب‌سایت فارسی‌زبان هواوی موبایل، صفحه‌ای نیز برای نصب «اپلیکیشن‌های برتر» تدارک دیده شده است که در آن، لینک دسترسی به اپ‌ها به‌چشم می‌خورد. تعدادی از اپ‌ها از بازار و برخی از وب‌سایت APKPure و بعضی دیگر به‌صورت لینک مستقیم از وب‌سایت شرکت توسعه‌دهنده قرار داده شده‌اند؛ موضوعی که درنهایت باعث گیج‌شدن کاربر و تجربه‌ی نه‌چندان خوشایند آن‌ها خواهد شد.

ما در زومیت برای بررسی عملکرد HMS، هفتاد نمونه از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پرکاربرد را روی گوشی هواوی Y7p نصب و اجرا کرده‌ایم که نتیجه‌ را در قالب جدول زیر مشاهده می‌کنید. توجه کنید تمام موارد داخل جدول ۱۷ خرداد نصب یا به‌روز شده‌اند؛ بنابراین، ممکن است در آینده وضعیت اجرای برخی از اپ‌ها متفاوت باشد.

میزان سازگاری اپ‌ها و بازی‌های محبوب با HMS
نام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرانام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرا
گوگل‌مپاجرا می‌شود؛ اما امکان ورود به حساب‌کاربری گوگل یا ذخیره‌سازی موقعیت‌های دلخواه وجود نداردشیپوراجرا همراه‌با پیغام خطا و ناتوانی در شناسایی خودکار موقعیت کاربر
جیمیلصرفا اجرا می‌‌شود؛ اما امکان وارد‌شدن به حساب جیمیل وجود نداردآچارهاجرا می‌شود
گوگل‌کروماجرا می‌شود؛ اما امکان همگام‌سازی با حساب گوگل وجود ندارداستادکاراجرا می‌شود
یوتیوباجرا نمی‌شودهمراه مناجرا می‌شود
گوگل‌کیپاجرا نمی‌شودایرانسل مناجرا می‌شود
کیبورد گوگلاجرا می‌شودتقویم سیمرغاجرا می‌شود
تقویم گوگلاجرا نمی‌شودفیلیمواجرا می‌شود
گوگل‌درایواجرا نمی‌شودنماوااجرا می‌شود
گوگل‌ترنسلیتاجرا می‌شودماسکاجرا می‌شود
گوگل‌داکساجرا نمی‌شودکرفساجرا می‌شود
اوتلوکاجرا می‌شودقبضینواجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
وان‌درایواجرا می‌شودلست‌پساجرا می‌شود
اسکایپاجرا می‌شودنواراجرا می‌شود
مایکروسافت اجاجرا می‌شودخلافیاجرا می‌شود
توییتراجرا می‌شودسینماتیکتاجرا می‌شود
اینستاگراماجرا می‌شودآپاجرا می‌شود
واتساپاجرا می‌شودتومناجرا می‌شود
تلگراماجرا می‌شودفون‌پیاجرا می‌شود
ترلواجرا همراه‌با پیغام خطا‌ی فقدان سرویس‌های گوگلهمراه‌کارتاجرا می‌شود
مایکروسافت تیمزاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلهمراه بام ملیاجرا می‌شود
ویزاجرا می‌شودهمراه بانک سپهاجرا می‌شود
نشاناجرا می‌شودنوردوی‌پی‌اناجرا می‌شود
بلداجرا می‌شود۱.۱.۱.۱اجرا نمی‌شود
تپسیاجرا نشدشیر-ایتاجرا می‌شود
اسنپاجرا نشداسپاتیفایاجرا می‌شود
اسنپ‌مارکتاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلآپاراتاجرا می‌شود
طاقچهاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلVirtual Table Tennisاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
فیدیبواجرا می‌شودMad Skills Motocross 2اجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
دیجی‌کالااجرا می‌شودClash of Clansاجرا می‌شود
MX Playerاجرا می‌شودQuiz of Kingsاجرا می‌شود
کافه‌بازاراجرا می‌شودآسفالت ۹ و ۸هر دو اجرا می‌شوند.
دیواراجرا می‌شودCall of Dutyاجرا می‌شود
ایوااجرا می‌شودتاپاجرا می‌شود
تلوبیوناجرا می‌شوداسنپ‌فوداجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
ADMاجرا می‌شودRARاجرا می‌شود

کیبورد GBoard، تنها اپلیکیشن از مجموعه‌اپلیکیشن‌های گوگل به‌حساب می‌آید که بدون مشکل روی Y7p اجرا می‌شود و سایر اپ‌های گوگل به‌درستی روی این گوش کار نمی‌کنند. البته اجرای گوگل‌مپ نیز امکان‌پذیر است، به‌شرطی که به قابلیت‌هایی همچون ذخیره‌سازی موقعیت دلخواه یا نوشتن دیدگاه درباره‌ی مکان‌های متفاوت نیازی نداشته باشید. جیمیل امکان اضافه‌کردن حساب کاربری گوگل را ندارد و ایمیل‌های دیگر ازجمله اوت‌لوک روی آن به‌درستی کار نمی‌کنند. گوگل‌کروم امکان همگام‌سازی با حساب کاربری گوگل را ندارد؛ بنابراین، مواردی همچون تاریخچه‌ی وب‌گردی را نمی‌توان بین دستگاه‌های مختلف به‌اشتراک گذاشت. اپلیکیشن‌های یوتیوب و گوگل‌کیپ و تقویم گوگل نیز به‌کلی روی Y7p اجرا نمی‌شوند.

ناسازگاری گوشی‌‌های مبتنی‌بر HMS با حساب کاربری گوگل دیگر مشکل پیش روی خریداران این گوشی‌های هوشمند است. بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی اطلاعات مربوط به مخاطبان و رمزهای عبورشان را ازطریق حساب گوگل به گوشی جدیدشان انتقال می‌دهند؛ اما کاربران دستگاه‌های مبتنی‌بر HMS باید راهکارهایی همچون ایمپورت و اکسپورت مخاطب با فایل CSV یا استفاده از حساب کاربری مایکروسافت (Outlook) یا اپلیکیشن Phone Clone را در پیش گیرند که روش‌های نامتعارف و نه‌چندان ساده‌ای به‌شمار می‌آیند. ناگفته نماند هواوی به‌جای اپ‌های جیمیل و یوتیوب، استفاده از نسخه‌ی وب آن‌ها یا کلاینت ایمیل خود هواوی (برای جیمیل) و کلاینت‌‌های یوتیوب را پیشنهاد می‌دهد که تجربه‌ی آن‌ها به‌هیچ‌وجه مانند نسخه‌ی اپ نخواهد بود.

غیبت آزاردهنده‌ی سرویس‌ها و اپ‌های گوگل

صرف‌نظر از سرویس‌های گوگل، اسنپ و تپسی مهم‌ترین اپلیکیشن‌های ناسازگار با HMS به‌شمار می‌آیند. در طول بررسی ما، تپسی به‌‌هیچ‌وجه روی Y7p اجرا نشد؛ اما اسنپ وضعیت بهتری داشت. این اپلیکیشن در نسخه‌ی پیشین اجرا می‌شد؛ ولی امکان دستیابی خودکار به موقعیت کاربر را نداشت؛ هرچند با به‌روزرسانی جدید،‌ اسنپ حتی بارگذاری نیز نمی‌شود. روابط‌عمومی هواوی به زومیت می‌گوید وضعیت بدین‌شکل نخواهد ماند؛ چراکه نسخه‌ی مبتنی‌بر HMS‌ هر دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی در دست طراحی است و به‌زودی از راه خواهد رسید. 

با‌توجه‌به نتایج بررسی‌، شرایط را برای گوشی‌های هوشمند جدید هواوی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا وضعیت کنونی برای کاربری با استفاده‌های روزمره پذیرفتنی است؟

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *