اپل احتمالا در WWDC مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به ARM را اعلام می‌کند

رسانه‌ی معتبر بلومبرگ در گزارشی جدید مدعی شده است اپل می‌خواهد اوایل تیر با برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم ‌به WWDC 2020 خبری مهم درباره‌ی مک اعلام کند. بلومبرگ می‌نویسد در کنفرانس پیش رو، اپل رسما اعلام خواهد کرد قصد دارد به استفاده از تراشه‌های اینتل خاتمه دهد و به تراشه‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم‌ روی بیاورد.

براساس اطلاعیه‌ی رسمی، اپل مراسم WWDC امسال را به‌شکلی کاملا آنلاین از ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ (۲ تیر ۱۳۹۹) برگزار خواهد کرد. برای نخستین‌بار در ۳۳ سال اخیر است که WWDC به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا به‌فرم آنلاین درمی‌آید. بلومبرگ می‌گوید احتمال دارد شیوع کروناویروس روی زمان‌بندی اعلام خبر اپل اثر بگذارد و این شرکت مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به آرم را در WWDC اعلام نکند. 

شایعه‌های مربوط‌ به مهاجرت اپل از تراشه‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی آرم در رایانه‌های سری مک سال‌ها است که از گوشه‌و‌کنار شنیده می‌شوند. بلومبرگ مدتی پیش در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود روند این اتفاق در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد و اپل نخستین مک مبتنی‌بر آرم را رسما در سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار خواهد کرد.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل روی حداقل سه تراشه‌ی آرم برای رایانه‌های سری مک کار می‌کند که همگی آن‌ها برپایه‌ی تراشه‌ی A14 ساخته خواهند شد. ناگفته نماند A14 همان تراشه‌ای به‌شمار می‌رود که در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ استفاده خواهد شد. بلومبرگ می‌گوید اپل پروژه‌ی تولید تراشه‌های آرم را برپایه‌ی A14 با نام پروژه‌ی کالاماتا خطاب می‌کند.

گرچه هنوز فاصله‌ی نسبتا زیادی تا عرضه‌ی مک مبتنی‌بر آرم باقی مانده است، این شرکت باید ماه‌ها پیش از عرضه‌ی رسمی محصول برنامه‌های خود را به‌صورت عمومی برای توسعه‌دهندگان اعلام کند. بدین‌ترتیب، توسعه‌دهندگان خواهند توانست با داشتن زمان کافی، نرم‌افزارهای خود را برای معماری آرم بهینه‌سازی کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند روند روی‌آوردن توسعه‌دهندگان به معماری آرم یکی از مشکلات اصلی اپل است و این شرکت باید با برنامه‌ریزی درست توسعه‌دهندگان را به بهینه‌سازی نرم‌افزارهایشان برای آرم ترغیب کند.

طبق ادعاهای کارشناسان، تراشه‌های اینتل به‌صورت نسل‌به‌نسل پیشرفت چندانی به‌خود نمی‌بینند و بلومبرگ می‌گوید همین موضوع یکی از دلایل مهم برای اپل بوده تا کم‌کم به‌سمت مستقل‌شدن در حوزه‌ی تولید تراشه و کاهش وابستگی به اینتل قدم بردارد. طبق ادعای بلومبرگ، اپل از مدتی پیش روند آزمایش مک‌های مبتنی‌بر آرم را آغاز و به نتایج بسیار مثبتی دست پیدا کرده است. ظاهرا مک‌های مجهز به تراشه‌ی آرم درمقایسه‌با مک‌های هم‌رده‌ی مجهز به تراشه‌ی اینتل عملکرد پردازشی بهتری دارند.

مقاله‌های مرتبط:

به‌طورکلی، مصرف انرژی و گرمای تولیدشده‌ی تراشه‌های آرم کمتر است. همین موضوع می‌تواند در سال‌های آینده به تولید مک‌هایی منتهی شود که باریک‌تر و سبک‌تر از نسل‌های فعلی هستند. درکنار این‌ها، گفته می‌شود اپل قصد دارد از تراشه‌های آرم برای رایانه‌های رومیزی خود نیز بهره بگیرد. بلومبرگ می‌گوید اپل با برنامه‌ریزی خود قصد دارد نهایتا تمامی محصولات خانواده‌ی مک را به پردازنده‌ی آرم مجهز کند.

آخرین‌بار در سال ۲۰۰۵ بود که اپل تصمیم گرفت پردازنده‌ی محصولاتش را به‌طورکلی تغییر دهد. در کنفرانس توسعه‌دهندگان آن سال استیو جابز به‌نمایندگی از اپل روی صحنه حاضر شد و اعلام کرد این شرکت قصد دارد در محصولات جدیدش به‌جای پردازنده‌های پاور‌پی‌سی (PowerPC)‌ به استفاده از پردازنده‌های اینتل روی بیاورد. ناگفته نماند در سال ۲۰۰۶، اپل نخستین رایانه‌های مجهز به پردازنده‌ اینتل را روانه‌ی بازار کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی مهاجرت اپل از اینتل به آرم چیست؟

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *