نقد و بررسی اپل واچ سری 4 |ساعت هوشمند، جهشی رو به دنیای جدید

نقد و بررسی اپل واچ سری 4 | بهترین ساعت هوشمند، جهشی رو به دنیای جدید Apple (اپل)

کمپانی اپل در رویداد 14 سپتامبر 2018 از ساعت هوشمند سری 4 همراه با آیفون XS Max رونمایی نمود. معرفی و عرضه اپل واچ سری 4 با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و توانست طرفداران زیادی را به خود جلب نماید. این اولین بار است که اپل در طراحی و اندازه ساعت از زمان ساخت اولین ساعت هوشمندش، تغییرات اساسی را در Apple Watch series 4 ایجاد کرده است. با این وجود با قابلیت های جدیدی که در این ساعت ایجاد شده است قیمت ساعت هوشمند اپل واچ سری 4 گران تر از نسل های قبلی است.

ما در این نقد و بررسی می خواهیم امکانات جدید و تغییرات به وجود آمده در این نسل از ساعت هوشمند کمپانی اپل یعنی Apple Watch Series 4 را با هم بررسی نماییم . با فروشگاه اینترنتی موبایل زریندر نقد و بررسی اپل واچ سری 4 همراه ما باشید.

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: طراحی و ظاهر بدنه

Apple Watch Series 4 فرم صفحه مستطیلی با گوشه های گرد دارد و در طرف راست آن دو دکمه برای انجام تنظیمات قرار گرفته است. قسمت پشتی اپل واچ سری 4 از سرامیک و کریستال یاقوت ساخته شده است. کمپانی اپل تغییرات زیادی را در طراحی ظاهری ایجاد نکرده و تنها تغییر آن در بزرگتر نمودن اندازه صفحه نمایش و تغییر در سایز ساعت بوده است. اندازه های 40 و 44 میلی متر برای Apple Watch سری 4 در نظر گرفته شده است. در کنار افزایش سایز بدنه ساعت، کمپانی اپل حاشیه های اطراف صفحه نمایش را نیز کاهش داده است. با توجه به اینکه سایز دستگاه تغییر چندانی نداشته است اما صفحه نمایش به اندازه 30 درصد افزایش پیدا کرده است. اپل برای بهرهمندی از صفحه نمایش بزرگتر، کیفیت تصاویر را بهبود بخشیده است و تراکم صفحه نمایش را از 303 پیکسل در هر اینچ به 326 پیکسل افزایش داده است. به تصویر زیر برای درک بهتر این تفاوت نگاه کنید.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

البته هنگام بستن اپل واچ 42 میلی متری سری 3 و اپل واچ 44 میلی متری سری 4 روی مچ دست تفاوتی بین آن ها احساس نمی شود. اما با روشن شدن صفحه نمایش متوجه لبه های نازک تر و گرد شده و صفحه نمایش گسترده تر و انتقال حس بهتر Apple Watch سری 4 نسبت به نسل 3 خواهیم شد. ضخامت بدنه ساعت نسبت به نسل های قبلی باریکتر است که باعث شده است ساعت به مچ دست نزدیک تر باشد. در سه نسل قبلی وزن ساعت های هوشمند به ترتیب از 25 تا 52.8 گرم سیر صعودی داشتند اما در نسل چهارم به نظر می رسد اپل برای اینکه افراد در هر رده سنی و جنسیت بتوانند از این ساعت هوشمند به راحتی استفاده کنند، وزنی متناسب معادل 48 گرم را برای اپل واچ 4 در نظر گرفته است. نداشتن صفحه نمایش همیشه روشن و نداشتن ردیاب خواب از معایب ساعت هوشمند اپل واچ سری 4 هستند.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

فناوری صفحه نمایش:

کمپانی اپل محافظی از جنس رتینا به همراه کریستال سافایر که بعد از الماس دومین ماده سخت جهان است، در ساخت صفحه نمایش ساعت هوشمند اپل واچ سری 4 استفاده کرده است. تغییر دیگر در مورد صفحه نمایش اپل واچ 4، استفاده از فناوری جدید LTPO (مخفف کلمه Low-Temperature Polycrystalline Oxide) که همان فناوری OLED است که برای بهینه تر شدن 5 تا 10 درصدی مصرف انرژی از این فناوری استفاده می شود. با داشتن این قابلیت، انیمیشن ها و لمس و اسکرول ها با همان سرعت قبلی انجام می شوند، اما در مصرف انرژی تا حد امکان صرفه جویی می شود.

جنس بدنه و فناوری ارتباطی:

در طراحی اپل واچ سری 4 کمپانی اپل جنس بدنه این ساعت هوشمند را در دو نوع مختلف آلومینیومی (با سه رنگ خاکستری، نقره ای و صورتی) و فولاد ضدزنگ (با سه رنگ مشکی، سفید و طلایی) تولید نموده است. ساعت هوشمند اپل واچ سری 4 در دو نوع GPS و GPS+Cellular تولید شده است. در نسخه GPS تنها قابلیت وای فای برای شما در دسترس است درحالی که در نسخه سلولار به سیمکارت الکترونیکی Apple e-SIM و شبکه های ارتباطی GSM / HSPA / LTE مجهز شده است و همچنین این نسخه اجازه دسترسی به برنامه Apple Music و برنامه Podcasts را به شما می دهد. قیمت ساعت هوشمند اپل واچ 4 در نسخه سلولار نسبت به نسخه GPS آن به خاطر امکانات بیشتری که در اختیار کاربر قرار می دهد، گران تر است.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4:تاج دیجیتالی (Digital Crown) یا دکمه چرخان

 اپل اکثر بخش های سخت افزاری نسل 3 را بازطراحی نموده است. ابزار ورودی خاصی به نام تاج دیجیتالی یا Digital Crown به عنوان دکمه هوم در طراحی بدنه اپل واچ وجود دارد که برای اسکرول کردن، بزرگنمایی برنامه ها و گشت و گذار بین اطلاعات از این ابزار استفاده می شود. Digital Crown در نسل 4 دست خوش تغییراتی شده است و بازخورد لمسی هاپتیک (Haptic) به آن افزوده شده است که برای بزرگنمایی در برنامه ها بسیار روان عمل می کند و اجازه گذر سریع با دقت بیشتری را بین اطلاعات به شما می دهد. 

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: دستیار صوتی سیری، اسپیکرهای قدرتمند، پادکست و واکی تاکی

با ورود سیستم عامل جدید watchOS 5 اپل توانست رابط کاربری را به حد قابل توجهی بهبود ببخشد. به لطف این سیستم عامل اپلیکیشن های جدید پادکست (Podcasts ) و واکی تاکی (Walkie-Talkie) در طراحی این نسل از اپل واچ اضافه شدند که با استفاده از پادکست می توانید پادکست ها را بدون اینکه به آیفون متصل باشید گوش دهید و توسط واکی تاکی ارتباط صوتی بین شما و کسانی که اپل واچ دارند برقرار می شود. برای برقرای تماس های صوتی نیز یک دستیار صوتی به نام siri در اپل واچ وجود دارد. برای استفاده از این دستیار صوتی کافیست hey siri را به ساعت بگویید و برای برقراری تماس، مخاطب خود را انتخاب نمایید.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4
نقد و بررسی Apple Watch Series 4

اسپیکرها و میکروفن:

یک میکروفن کوچک در سمت راست و دو اسپیکر قدرتمند در سمت چپ دستگاه قرار گرفته است. فاصله ای که بین اسپیکرها و میکروفن وجود دارد باعث عدم تداخل صدا در تماس ها می شود تا حدی که مخاطب شما متوجه استفاده از ساعت هوشمند برای برقراری تماس نمی شود. اسپیکرها در این طراحی صدایی 50 برابر بلندتر از نسل قبلی را تولید می کنند. این افزایش صدا تفاوت زیادی را در تماس ها و سیری ایجاد کرده است و کیفیت صدای خوبی را به کاربران می دهد.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: چهره های متفاوت یا واچ فیس

مهمترین بخشی که اپل به آن توجه ویژه ای داشته است بهبود دادن رابط کاربری با وجود صفحه نمایش بزرگتراست. در همین راستا اپل تلاش کرده تا واچ فیس های مختلف و کاربر پسند را تولید کند. برای سری 4 واچ فیس های Infograph و Infograph Modular در نظر گرفته شده است. هر دوی این واچ فیس ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند اطلاعات بیشتری را دراختیار کاربر بگذارند. اینفوگراف معمولی با حداکثر هشت واچ فیس و اینفوگراف ماژولار با حداکثر شش واچ فیس قابل تنظیم هستند.

1- واچ فیس اینفوگراف معمولی: اپل در طراحی این واچ فیس زمان زیای را صرف کرده. این واچ فیس علاوه بر نمایش امکانات ساعت و تاریخ، در چهار گوشه‌ی ساعت دسترسی هایی برای شخصی سازی کامل به کاربر می‌دهد. در حالت اینفوگراف تمام دایره ها و گوشه های صفحه نمایش کاملا قابل شخصی سازی هستند. امکانات زیادی مانند موسیقی، ضربان قلب، کرنومتر، طلوع و غروب آفتاب و … را می توان در این اینفوگراف ها استفاده نمود.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

2- واچ فیس اینفوگراف ماژولار: این واچ فیس نیز شبیه اینفوگراف معمولی عمل می کند با این تفاوت که می توانید 3 کادر دایره ای و 2 کادر مستطیلی را شخصی سازی نمایید.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

 نمونه ای دیگر از واچ فیس ها هستند که توسط کمپانی اپل به طور انحصاری تصویربرداری شده است. حرکت شعله ای آتش، حرکت دود و آب که به صورت متحرک به نمایش در می آیند و احساس خوشایندی را به کاربر منتقل می کنند. این واچ فیس ها هم به صورت دایره ای و هم تمام صفحه قابل نمایش هستند.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: برنامه نفس کشیدن (Breathe)

برنامه ای تحت عنوان Breathe در اپل واچ 4 وجود دارد و بیشتر با نام جلسات آرامش آن را می شناسند. این برنامه در طول روز به شما یادآوری می کند که چند دقیقه نفس عمیق بکشید. با زدن گزینه start و آغاز برنامه نفس کشیدن عمیق، انیمیشن باز می شود و تا زمانی که بایستد، به مچ دست شما ضربه وارد می کند و پس از آن شروع به بسته شدن می کند.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: باتری و حافظه

باتری موجود در اپل واچ سری 4 از نوع لیتیوم یونی است و مانند نسل های قبلی طول عمر متوسط 18 ساعت دارد. اپل میزان حافظه داخلی در تمام مدل هایش را 16 گیگابایت را در نظر گرفته است که در اپل واچ سری چهارم نیز همین مقدار حافظه به آن اختصاص یافته است.

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: قابلیت تشخیص سقوط

قدرت تشخیص سقوط یک قابلیت جدید در Apple Watch series 4 است. این ویژگی با هوشمندی، سقوط کسی که سری 4 را پوشیده است تشخیص می دهد و گزینه ای را برای تماس با خدمات اضطراری یا اخطار هشدار به فرد اعلام می کند. در این صورت اگر فرد بعد از 15 ثانیه به هشدار پاسخ ندهد با مراکز اضطراری تماس گرفته و در صورت عدم پاسخگویی در عرض یک دقیقه پس از سقوط به اورژانس اطلاع می دهد. اگر سن وارد شده شما برای ساعت هوشمند کمتر از 65 سال باشد، تشخیص سقوط به طور پیش فرض خاموش در نظر گرفته می شود اما اگر بالای 65 سال سن داشته باشید این گزینه برای شما همیشه فعال خواهد بود. اگر دوست دارید از این قابلیت بهره ببرید، می توانید آن را به صورت دستی فعال کنید. برای فعال نمودن قابلیت تشخیص سقوط وارد برنامه watch نصب شده روی گوشی آیفون بروید و از قسمت Emergency SOS بخش Fall Detection را فعال نمایید. اپل به کاربران هشدار داده است که هر سقوطی برای ساعت قابل تشخیص نیست، اما وجود این ویژگی پتانسیل نجات جان انسان ها را دارد.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: سلامتی و تناسب اندام

قسمت پشت اپل واچ سری 4 با اینکه وقتی آن را روی مچ خود می بندید قابل دیدین نیست اما قابلیت های جالبی را برای کاربر فراهم می کند. سنسور ضربان قلب به روز شده با طراحی جدید در پشت ساعت دیده می شود. ناحیه اطراف سنسور ضربان قلب از جنس سرامیک است. به گفته اپل جنس سرامیکی سنسور ضربان قلب به عبور امواج رادیویی کمک می کند. سنسور ضربان قلب اپل واچ سری 4 با نام ECG (الکتروکاردیوگرام) یا EKG شناخته شده است. 

نقد و بررسی Apple Watch series 4

Apple Watch سری 4 امکان استفاده از دستگاه نوار قلب با برنامه جدید ECG ارائه داده است، اما این یک ویژگی نیست که در زمان راه اندازی در دسترس باشد و مستلزم گذراندن یک برنامه منظم است. در حال حاضر برنامه جدید ECG و ویژگی های تشخیص نامنظم ضربان قلب، برای کاربران 22 سال به بالا در ایالات متحده قابل دسترسی است و متاسفانه برای کاربران ایرانی فعال نمی باشد. استفاده از این برنامه بسیار آسان است و به اشتراک گذاری نتایج به دست آمده با پزشک توسط برنامه Health در قالب PDF در آیفون به آسانی امکان پذیر می باشد.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

اپل واچ سری 4 مانند یک مربی ورزشی تمریناتی را به شما در زمینه یوگا و کوهنوردی، پیاده روی و … به شما پیشنهاد می دهد و در صورتی که در هر ورزشی رکورد بزنید به شما یک مدال می دهد. همچنین می توانید یک برنامه منظم ورزشی را برای خود روی ساعت تنظیم کنید و طبق آن برنامه فعالیت های خود را مدیریت نمایید. این قابلیت برای افرادی که برنامه هدفمندی برای انجام ورزش ندارند بسیار مفید است و باعث افزایش انگیزه برای تناسب اندام و ایجاد حس رقابت در آن ها می شود.

برای شنا کردن ساعت هوشمند اپل واچ سری 4 تا عمق 50 متری در برابر قطرات آب مقاوم است. برای جلوگیری از نفوذ قطرات آب کافیست دکمه Water Lock را فعال نمایید و یا هنگام دوش گرفتن و فشار آب شدید برا خارج کردن قطرات آب از اسپیکرها، قسمت پایین صفحه را به سمت بالا اسکرول کنید تا گزینه ای به نام کنترل سنتر ظاهر شود. حال آیکون قطره آب را انتخاب کنید و تاج دیجیتالی (Digital Crown) را بچرخانید. در این حالت اسپیکر صدایی پخش می کند و قطرات آب را از داخل سوراخ های خود تخلیه می کند.

نقد و بررسی اپل واچ سری 4: تراشه ای به نام S4

از شگفتی های Appe watch series 4 ساخت تراشه S4 مخصوص برای اپل واچ 4 بوده است و به لطف طراحی انحصاری این تراشه توسط اپل، قدرت و سرعت پردازش ساعت هوشمند اپل واچ 4، حدودا دو برابر نسل قبل شده است. این پردازنده از پردازش 64 بیتی و دو هسته‌ مرکزی بهره می برد.

نقد و بررسی Apple Watch Series 4

نتیجه گیری:

اپل همواره به دنبال ساخت یک وسیله کاملا شخصی و حرفه ای برای کاربران بوده است و در این زمینه موفق عمل کرده است. همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Apple watch series 4 یکی از محصولات کمپانی اپل پرداختیم. ایجاد تغییرات در طراحی، سایز بزرگتر صفحه نمایش که لبه ها را خیلی نزدیک بهم کرده و یک بدنه کمی باریک تر از نسل قبلی و یک حسگر جدید ضربان قلب از نمونه امکاناتی است که به اپل واچ سری 4 افزوده شده است. ساعت هوشمند اپل سری 4 از ظاهر و سبک طراحی عالی بهره می‌برد و سخت افزار قدرتمندی هم دارد. قیمت اپل واچ سری 4 در مقایسه با مشخصاتی که ارائه کرده مناسب به نظر می رسد اما ممکن است از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. بنابراین اگر به دنبال یک ساعت کاملا شخصی و هوشمند هستید، خرید Apple watch سری 4 می تواند گزینه عالی برای افراد علاقمند به ساعت های حرفه ای و کارآمد باشد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی اپل واچ سری 4 به شرح زیر هستند:

نقاط قوت: 

  • صفحه نمایش بزرگ و زیبا
  • سنسورهای پیشرفته سلامتی
  • قدرت پردازش سریع
  • بالا بودن کیفیت تماس ها با سیری
  • واچ فیس های متنوع
  • رابط کاربری بسیار خوب
  • وضوح بالای تصاویر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *