پارت نامبر چیست؟

پارت نامبر (به انگلیسی Part number) برای مشتریان به خصوص ایرانی اپل، به یک مساله بدل شده است تا حدی که تقاضا برای برخی پارت نامبرها به خصوص پارت نامبر آمریکا باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است.

ولی واقعاً حقیقت امر چیست؟ آیا تفاوت فنی و تکنیکی خاصی بین پارت نامبرهای مختلف وجود دارد؟ این درست است که پارت نامبرهای مختلف، دارای کیفیت‌های مختلف هستند؟

در سیستم اپل، پارت نامبر در واقع مشخص کننده ی کشور عرضه یا بازار مقصد دستگاه مورد نظر است. به عنوان مثال اینکه آیپدی یا آیفونی دارای پارت نامبر کشور امریکا است به این معنی‌ست که آن آیپد یا آیفون برای فروش در بازار کشور امریکا در نظر گرفته شده است؛ و این یعنی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه ی محصول، برای کشور مقصد تهیه شده است. پس پارت نامبرهای مختلف تفاوتی جز مورد مطرح شده با یکدیگر ندارند، مگر تنها برای کشور امارات که در ادامه توضیح داده می شود.

 

 

مثلا شارژرهای امریکای شمالی دو شاخه و شارژرهای اروپایی عمدتاً مانند ایران هستند. همچنین در کشورهای غیر انگلیسی زبان، به جز دفترچه راهنمای انگلیسی یک دفترچه به زبان کشور مقصد نیز درون جعبه دستگاه قرار داده می‌شود.

 

 

به دلایل ذکر شده‌ی فوق است که مفهوم پارت نامبر پدید آمده است. سایر موارد از قبیل تفاوت در کیفیت و ساخت پارت نامبرها، صرفاً ذهنی و مربوط به پیش زمینه ی تجربی افراد و یا بازار گرمی فروشندگان است. به طور قطع می‌توان گفت هیچ تفاوتی در کیفیت ساخت، خدمات، سخت افزار و سایر موارد بین پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد. اگر اینطور باشد، یک فاصله ی کیفی در انواع مختلف پارت نامبر از یک محصول اپل پدید می‌آید که سبب پدید آمدن بازار سیاه و به هم ریختن سیستم فروش اپل می‌شود.

اما تنها استثناء در پارت نامبرها مربوط است به پارت نامبر کشور امارات که با کد AE شناخته می‌شود. کشور امارات به دلیل الزامات دولتی به هیچ اپراتور یا شرکتی اجازه ی ارائه خدمات رایگان تماسی را نمی‌دهد. به همین دلیل سرویس FaceTime در پارت نامبرهای امارات وجود ندارد. البته این یک کمبود صرفا نرم افزاری‌ست و بطور مثال می‌توان با جیلبریک کردن دستگاه، FaceTime را روی آن راه اندازی کرد.  FaceTime یک سرویس تماس تصویری مبتنی بر اینترنت بین دارندگان دستگاه‌های اپلی سازگار مانند آیفون، آیپاد، آیپد و … است.

اما حال که با مفهوم پارت نامبر آشنا شدیم بد نیست نگاهی هم به لیست پارت نامبرهای موجود کنیم. لیست ذیل شاید در برگیرنده ی تمام پارت نامبرهای کمپانی اپل نباشد ولی دقیق و درست است.

برای پیدا کردن پارت نامبر دستگاه خود در تنظمیات آن از مسیر Setting>General>About یک یا دو حرف آخر قبل از ممیز (بعد از عدد، قبل از ممیز) را در قسمت Model بخوانید و با لیست زیر مطابقت دهید. برای مثال در مدل MG4F2LL/A دو حرف پیش از ممیز عبارتند از LL که مطابق لیست زیر برابر است با پارت نامبر کشور امریکا.

 

پارت نامبرها:

AB: Egypt, Saudi Arabia, United Arab Emirates

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK

C: Canada

CZ: Czech Republic

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina

LL: USA

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

SL: Slovakia

SO: South Africa

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZD: Germany

ZP: Hong Kong, Macau

CH : China

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *